maanantai 15. elokuuta 2011

Tästä se alkaa

Maanantaiaamu klo 7.45 kävelen vähitellen uuteen päivään heräilevää Mechelininkatua pitkin. Aamu on lämmin ja vatsanpohjassa tuntuu nipistelyä, ei siitä, että olisin syönyt jotain sopimatonta, vaan uuden työn johdosta. On ensimmäinen työpäivä Haaga-Perhossa.

Hieman vaille kahdeksan saavuin Ravintolakoulu Perhon alaovelle ja yritän saada mieleen ovikoodin, jolla pääsisin alaovesta sisälle. Olo oli sama kuin lottolappua täytettäessä.. eli ei toisin sanoen mitään hajua. Kaikesta huolimatta pääsin kuitenkin sisään ja kävelin portaita ylös Haaga-Perhon tiloihin. Perille päästyäni Juha, Eija ja Marjo olivatkin minua vastassa ja toivottivat lämpimästi tervetulleeksi tiimiin. Voi kuinka mukavaa onkaan aloittaa työt täällä!

Ensimmäinen päivä meni lähinnä ihmetellessä ja talon tapoja opetellessa. Itseäni tietysti helpotti se, että talo ja suurin osa ihmisistä oli entuudestaan tuttuja koulu-, ja sijaisajoilta. Silti ensimmäisen päivän jälkeen pää oli niin täynnä uutta informaatiota, että olin varma, etten muista niistä puoliakaan. Mutta monien kysymysten kautta asiat alkavat jo pikkuhiljaa muistua mieleen. Nyt kun aloittamisesta on kulunut viikko ja olen hivenen päässyt jo töihin sisään, odotan innolla tulevan syksyn ja kevään uusia haasteita. 

Tällaisiin töihin siirtyminen oli minulle suuri askel eteenpäin. Aikaisemmat työpaikat ovat olleet ravintoloiden keittiöissä. Niistä viimeisimpinä olen ollut Bistro O Mat ravintolassa, Ravintola Nokassa ja Ravintola Savoyssa. Suurin asia, mitä näistä ravintoloista on valtavan opin lisäksi jäänyt, on arvostus kotimaista ja puhdasta ruokaa kohtaan. Tämä tulee varmasti näkymään myös omassa toiminnassani niin kokkikouluissa, kuin muissakin kursseissa, joita tulen vetämään. Tästä se alkaa.. minun matkani Haaga-Perhossa.

Olli Takanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti